זהות וחירות

לחג הפסח שמות רבים: חג המצות, חג החירות וחג האביב. השם חג האביב מעיד על המשמעות החקלאית של החג – בעונת האביב מתחילים את קציר התבואה הראשון, ובכך  הוא מסמל חג של התחדשות ושל התחלות חדשות.

הכינוי חג החירות קשור למשמעות ההיסטורית והלאומית של החג – יציאת מצרים. משמעות החירות במציאות הישראלית עולה בסוגיות שונות בשיח הציבורי. בשיעור על זהות וחינוך שלימדתי הבוקר קראנו כמה טקסטים העוסקים בקשרים שבין זהות וחירות. להלן משפט (בתרגום חופשי שלי) מאחד מהם – "Thick and Thin" מאת מייקל ולצר:
האני רב-הפנים שלי (המותקף מכל עבר) זקוק לחברה רבת פנים לבטא בה את יכולותיי וכישרונותיי השונים, התפישות השונות שלי של מי אני.
נראה לי שבשאיפה, ובמידה רבה גם בפועל, אנחנו חברה רבת-פנים כזו. כשנברך בחג ברכת שהחיינו – "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה", ראוי לדעתי לברך גם על זה.

אסיים בציטוט נוסף שמבטא אף הוא את המתח בין חופש לגבולות בעיצוב הזהות. הפעם ציטוט מזמר הרוק, ברוס ספרינגסטין:
So, rumble, young musicians, rumble! Open your ears and open your hearts. Don’t take yourself too seriously. And take yourself as seriously as death itself. Don't worry. Worry your ass off. Have iron-clad confidence. But doubt. It keeps you awake and alert. It keeps you honest. Be able to keep two completely contradictory ideas alive and well inside of your heart and your head at all times. If It doesn't drive you crazy it will make you strong.

תגובות