אהיה עמך

אחד הדברים שאפיינו את במבי שלג היה אי-היכולת שלה לראות עוול ולשתוק. גם משה רבינו, אב הטיפוס של המנהיג במסורת היהודית, היה כזה. אבל כבר בתחילת דרכו של משה אנו רואים שלא פשוט להיות בעמדה זאת (שמות ב', יג):
וַיֵּצֵא בַּיּוֹם הַשֵּׁנִי, וְהִנֵּה שְׁנֵי-אֲנָשִׁים עִבְרִים נִצִּים; וַיֹּאמֶר, לָרָשָׁע, לָמָּה תַכֶּה, רֵעֶךָ. וַיֹּאמֶר מִי שָׂמְךָ לְאִישׁ שַׂר וְשֹׁפֵט. 

משה לא עונה לרשע, אבל בהמשך אנו רואים שהוא הפנים את השאלה שלו ושהיא ממשיכה להטריד אותו. הוא שואל את עצמו: מי אני? מי שם אותי? אנו רואים את זה כשהוא עומד בפני הסנה הבוער. אלוהים מתגלה לו ונותן לא משימה: להוציא את העברים ממצרים, וזו תגובתו של משה (שמות ג', יא):
וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, אֶל-הָאֱלֹהִים, מִי אָנֹכִי, כִּי אֵלֵךְ אֶל-פַּרְעֹה; וְכִי אוֹצִיא אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, מִמִּצְרָיִם.

במילים אחרות: מי שם אותי? ומה עונה לו אלוהים? תשובה כפולה(שמות ג', יב):
וַיֹּאמֶר, כִּי-אֶהְיֶה עִמָּךְ, וְזֶה-לְּךָ הָאוֹת 

החלק השני של התשובה, "וזה לך האות", ברור: אותות ומופתים, מטה שהופך לנחש, אהרון שידבר בשבילו. או במונחים שלנו: סדנת תקשורת, מצגת מדהימה, ודובר. אבל מה זה "אהיה עמך"? אלוהים לא מנסה להרגיע את משה ולהעמיד פנים שהכל בסדר. הוא לא אומר, מה פתאום כבד פה?! אתה מרצה מעולה! הוא גם לו מבטיח למשה להסיר כל מכשול או מחסום בדרכו. ז.א., הוא לא אומר, אני אלוהים, אתן לך כוחות על טבעיים, תהיה מסוגל לכל דבר.

לא, אלוהים עונה למשה: כי אהיה עמך.  כן, אתה סך הכל אדם. כן, יש לך מגבלות. כן, זה באמת קשה לשכנע אנשים ולהוביל אותם. אבל אתה לא לבד. כי אהיה עמך.

הסיפור של איך פגשתי את במבי ואיך יצא לנו לעבוד ביחד מדגים את רוח "אהיה עמך".

עמיתי, ד"ר דניאל מרום, חזר מפגישה עם במבי וסיפר לי שהייתה לה ביקורת חריפה על מה שאנחנו עושים. היא אמרה: אתם, ותכניות המנהיגות שלכם, חלק מהבעיה. אתם מחזקים את החזקים ומתעלמים מהחלשים ומהמנהיגות בפריפריה. אמרתי לדניאל: בוא ניפגש עמה. אני רוצה לשמוע יותר. 

נפגשנו. הקשבתי. הסכמתי. והתחלנו לעבוד על זה יותר. בהמשך גם התייעצתי עם במבי לגבי איך להגיע לאוכלוסיות מסוימות. והתגובה של במבי, כשהיא הבינה שאנו מתכוונים לזה באמת, הייתה תגובה של "אהיה עמך": אם אתה מחויב להיות חלק מהפתרון ולא חלק מהבעיה, אז אהיה עמך.

אותו אתוס של "אהיה עמך" עמד מאחורי כתב העת פורץ הדרך שבמבי ייסדה והובילה: ארץ אחרת. האמירה וכן הגישה בפועל היו: מי שבאמת רוצה אחרת, אתן לו במה ואהיה עמו. אם אתה חותר באמת לארץ אחרת, ארץ יותר צודקת ויותר ערכית, אהיה עמך.

המנהיגים שיש לי את הזכות לעבוד אתם היום הם הם הארץ האחרת שבמבי חלמה עליה ועבדה כדי לקדמה - ארץ ישראל אכפתית, שכנגד עיניה טובת הכלל ולא רק טובת קבוצה אינטרסנטית אחת. בהשראת תשובתו של אלוהים למשה, ובהשראת הדוגמה האישית של במבי, אנו אומר לכל אחד מהמנהיגים האלה: אתה רוצה לשנות? לבנות חברה צודקת יותר? אהיה עמך.

מדברי פתיחה ליום עיון לזכרה של במבי שלג בנושא "תקשורת בעידן של תמורות טכנולוגיות"



תגובות