גם בועות הן עולם אמתי


על פי המשנה במסכת אבות (פרק ה' משנה יז), האנטיתזה למחלוקת לשם שמים היא המחלוקת של קורח ועדתו. על פי משנה זו, כל מה שעניין את קורח היו השאלות: למי יש יותר כוח? מדוע משה הבוס ולא אני?

המשנה משתמש בקורח כסמל, אבל יש קורח קטן בכל אחד מאתנו. לכל אחד יש אגו, ובעולם האמיתי אין מחלוקת שהיא נקיה לחלוטין משיקולים אישיים. אך בדיוק כמו שיש בכל אחד מאתנו קורח קטן יש גם בתוכנו משה קטן – מנהיג ערכי, מונחה חזון, שלא מבקש לעצמו כבוד אלא במקום שאין איש, מנסה להיות איש.

אם מישהו היה מבקש ממני להסביר לו מהו מכון מנדל למנהיגות על רגל אחת , הייתי אומר לו שזהו בית למנהיגים לשם שמים. במכון, אין אנו מנסים לשנות את טבע האדם. אנו מנסים להקים בית עבור מנהיגים חינוכיים שבו מחלוקת לשם שמים היא הנורמה ולא דבר יוצא דופן.

יש המאשימים אותנו בכך שאנחנו מנותקים מהמציאות, שאנחנו חיים בבועה: "במנדל זה ככה, אבל בעולם האמיתי זה אחרת". ואכן, יש בהחלט מקום לשאול את עצמנו כל יום מחדש האם אנחנו מעורבים מספיק בחיי החברה והאם אנחנו יכולים לעשות יותר. עם זאת, אני לא אתנצל אף פעם על כך שיצרנו כאן בועה.

הבועה הזאת נחוצה לחברה ויקרה מפז.

כללי המשחק כאן – של קשב, ביקורת, חשיבה רוחבית ותכנון לטווח ארוך, שיח שמקשר בין תיאוריה ופרקטיקה, מפגש בין מגזרים והשקפות עולם שונות, ואפילו הרגלים יותר בסיסיים, כמו תמיד להגיע בזמן ומוכנים מראש – הם אכן נדירים בעולמות המקצועיים שמהם באתם ואליהם אתם חוזרים.

אך עולם המכון איננו פחות אמיתי מהעולם שבחוץ. להיפך: העובדה שכאן, במכון, אפשר לחיות ככה מוכיחה שאכן אפשר אחרת.

אני מאמין כי החינוך הוא דרך חיים ולא הכשרה לחיים עתידיים.

כך גם אנו מאמינים. הלימודים במכון מנדל אינם הכשרה לחיים עתידיים, אלא הם בעצמם דרך חיים. כן, קשה יותר בחוץ, אבל כאן במכון רואים שאפשר אחרת. הדברים שעמיתים עושים במכון, יום יום, שבוע שבוע, הם דברים שניתן להמשיך לעשות אותם – אמנם במינונים אחרים ובדרכים שונות – בעולם "האמתי" בחוץ.

כדי להצליח במשימה הקשה הזאת, על כל בוגר מנדל – באופן פרדוכסלי – לעזוב את המכון ולעשות את זה בעצמו. במילים של ויטגנשטיין:

הוא צריך, כביכול, לזרוק את הסולם לאחר שעלה בו.
כדי להחיות חזונות חינוכיים צריך לבנות עוד ועוד בועות – בועות בה חיים, חושבים, ועושים אחרת.

Sir Eduardo Paolozzi, He must so to speak throw away the ladder, 1965 (London, Tate Modern)




תגובות